tisdag 22 september 2009

städa

Nu har jag varit på tjejhelg igen. Mer om det kommer senare. Då kommer man ofta hem med någon ny toppenidé. Hade faktiskt med mig den i tanken från tjejhelgen i Helsingborg men nu blev jag ännu mer övertygad. Hushållsnäratjänster Städning.

Endel har städa som hobby. Det har inte vi. Vi dammsuger och moppar ett par gånger i veckan och sopar ett par gånger om dagen i köket. Med småbarn förflyttar sig lixom människor från stolar/soffa/fåtölj till golvet. Inte bara barnen, utan föräldrarna oxå. Grovstädning, finns det något tråkigare. Visst är det kul när det är rent, men man glömmer lixom bort att göra det och sen när man kommer på det.... ughhhh.... äckligt.

Därför kom jag hem i söndags med förslaget att vi ska nyttja hushållsnära tjänster. "Aldrig i livet, jag kan städa, jag har dammsugit idag" jo, men damma å allt det andra då ?? Hur kul är det? Lägga en hel dag på att städa när dom som kan det gör det ordentligt och nogrannt med rätt grejer på kostare tid och vi kan lägga den där dagen på helgen på familjen istället för att städa.

Sen såhär några dagar senare har vi mötts på halva vägen och kommit fram till att kanske ha hushållsnära tjänster 1 gång i månaden eller var tredje/fjärde vecka. Frimorna verkar rekommender 4 timmar för 115 kvadrat. 300 kr/h * 4 = 1200 kr Sen med skatteavdrag 1200 / 2 = 600 kr. (Dock har jag en i öppna förskolan gruppen som ahr en bra firma som städar deras hus på 2 timmar.... så kanske mellan 300 - 600 kr/månad)

600 kr för att slippa grovstädningen och bara städa det valiga själv emellan.
Nu ska jag bara göra lite närmare efterforskningar och ta in offerter från firmor osv. Sen är jag kanske i hamn med mitt städprojekt, som det från början var ramaskri om, men med lite eftertanke är fantastiskt bra. Jag överlämnade all städning till Andreas och när han hade sovit på saken så insåg han att det kanske inte var så roligt. Det är dessutom mycket enklare att städa om det finns en ren grund att stå på.

Snart mina vänner, så slipper förhoppningsvis vi diskussionen om städning. Eller vi har kanske inte diskuterat det så mycket innan, men nu bor vi på 115 kvadrat..... lite skillnad mot 68.

För er som inte har hushållsnära tjänster kanske tänker om. Jag tror det är en bra grej och jag kanske kommer se till att fler har jobb genom att använda mig av deras verksamhet!!

Återkommer med fortsättningen om det blir städning eller inte....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer