söndag 17 januari 2010

första timmen på förskolan

Äntligen har snuttan varit sin första dag på förskolan. Premiären gjordes i fredags och det gick jättebra. Snoret rann och hon hostade men som vanligt höll Lova humöret uppe.
Vi skulle vara där 1 timmer första dagarna sen nu i veckan ska vi vara där 1 1/2 timme varje dag och sista 3 dagarna bestämmer vi tiden då för hur lång tid beroende på hur det går.
När vi kom dit i fredags gick en av fröknarna ut med dom flesta barnen, det var 4 st kvar inne + Lova. I början var hon lite avvaktande men sen hänge hon på dom andra två fröknarna och barnen. Kom till mig ibland med lekte mest i ett av dom andra rummen. Hon hittade två plastvinglas i miniatyr som hon bar runt på ungefär hela tiden.... Vinglas, lite tidigt kan jag tycka... bara det inte betyder att man skapar sitt intresse redan i så här liten ålder....
Efter ca 75 minuter sa dom lite fint att: Nu är det dax för Lova att gå hem.... Neeeeej, vi vill inte gå hem, hon hade ju roligt ju och fick leka med massa andra barn. Det gick bra första dagen även att ingen av hennes kompisar var med =)

Vi ska göra en fotobok på förskolan. Den ska handla om Lova, hennes familj och allt och alla som hon gillar, eller dom närmaste iallafall. Bläddrade igenom dom andra barnens böcker och insåg genast att jag fick prestationsångest. Endel har gjort jättefint med klistermärken och bokstäver å andra har gjort det lite enklare och endast skrivit med en tuschpenna. Undra om jag ska ta med mig Malin och Tisse på inskolning en dag, dom som är inne i det här med scrapping.... Själv är jag ju kass...... Andreas tyckte att vi ska göra boken som vi är, dvs, klistra in lite kort och skriva med lite olika färger. Får nog bli så gissar jag.

Jag tror vi har hamnat på den bästa förskolan man kan. På Lovas avdelning är det 16 barn och 3 pedagoger. Så snälla och så trevliga. Det kommer bli hur bra som helst, vi trivs, Lova trivs jag tror nog att alla trivs. Vi ser fram emot morgondagen när vi ska gå dit igen......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer